گزارش سفر شیخ الحديث به مناطق شرقی استان ساحلی

 شيخ الحديث مولانا سيد محمد يوسف حسين پور ـ حفظه الله ـ جهت بازديد از مکاتب و مدارس ديني و ديدار با علما، معتمدين و مردم اهل سنت شهرستان‌هاي ميناب، سيريك و جاسك واقع در قسمت شرقي استان هرمزگان سفري چند روزه به اين مناطق داشتند.

ايشان صبح روز يكشنبه چهارم اسفند شهر گُشت را به مقصد شهرستان ميناب ترك نمود؛ اوّلين نقطه‌ي توقف ايشان در اين مسير، به وقت ظهر در شهرستان دلگان و ديدار با فرماندار اين شهر بود كه با استقبال بسيار گرم وي مواجه گرديد. مولانا پس از ديداري كوتاه كه با جناب فرماندار داشت، از مسير كهنوج عازم ميناب گرديد و شامگاه، در ميان استقبال گرم مردمي که ساعتها به انتظار نشسته بودند، وارد بندر کرگان از توابع شهرستان ميناب گرديد و پس از مصافحه و احوال پرسي، براي نماز عشاء در مسجد حضور يافته و بعد از نماز به ايراد سخنراني در موضوع اهميت مسأله‌ي دعوت و تبليغ پرداخت.

مولانا حسين پور صبح‌گاه روز دوشنبه از مدرسه‌ي علوم ديني در حال تأسيس بندر كرگان بازديد نمود و در جريان پيشرفت كار اين مكتب علمي قرار گرفت. وي هم‌چنين در مدرسة البنات آن‌جا حضور يافته و براي دوره‌ي حديث كه اوّلين بار بود كه دروس حوزوي را تكميل مي‌نمودند، به القاي درسي از صحيح بخاري پرداخت.

ايشان سپس عازم روستاي جوشكي گرديده و از مكتب اين روستان نيز بازديد به عمل آورد و در جمع اساتيد و طالبات آن‌جا به ايراد سخناني چند پرداخت. وي در اين جمع به اهميت حفظ و تعليم قرآن مجيد اشاره نمود و فرمود: گر چه خداوند خود حفاظت قرآن مجيد را به عهده گرفته است، اما در حقيقت محافظ ظاهري قرآن مجيد ما و شما هستيم كه بايد نسبت به تعليم و گسترش آن بكوشيم. وي هم‌چنين از مسجد جامع در حال ساخت آن‌جا بازديد نمود و معتمدين و مردم آن‌جا را جهت تسريع در روند پيشرفت كار مسجد تشويق و ترغيب نمود.

پس از اين، عازم روستاي كلاوي گرديده و در جمع اساتيد و طلاب مكتب آن‌جا نيز سخنراني نمود. ايشان در با توجه به اين‌كه شرف و محبوبيت نبي اكرم صلى الله عليه وسلم بر اثر اين بود كه حامل وحي الهي قرار گرفت و قرآن مجيد را در ميان مردم پياده نمود، خاطرنشان كرد: اگر ما امت محمدي على صاحبها الصلاة والسلام هم به پيروي و اتباع از آن حضرت صلى الله عليه وسلم بتوانيم خدمت قرآن مجيد را به جا بياوريم و بتوانيم قرآن مجيد را ارزش دهيم و علم آن را دريابيم و سپس بر علوم قرآني عمل نماييم، خداوند متعال ما را هم به نظر محبوبيت و پسنديدگي مي‌نگرد و ما را هم به بارگاه خود قبول مي‌فرمايد.

شيخ الحديث مولانا حسين پور جهت اداي نماز ظهر اين روز در مسجد روستاي سرزه حضور يافت و از نزديك با مردم اين خطه ديدار نمود. وي عصر همين روز از مكتب سلمه‌اي ديدار نمود و در جمع اساتيد و معتمدين اين روستا به نقش مدارس، بنيان‌گذاران و حاميان آن‌ها در صدقه‌ي جاريه‌ي انسان كه پس از مرگ نيز ثوابشان با آن‌ها همراه هستند، اشاره نمود و خطاب به معتمدين محل افزود: اين وظيفه‌ي ما و شما است كه با تمام سعي و تلاش خويش از مدارس و مكاتب ديني حمايت نماييم و علما را در اين رابطه تنها نگذاريم.

ايشان بعد از اين، عازم روستاي بريزگ گرديده و بعد از نماز عشاء در مسجد جامع اين شهر سخنراني نمود. وي در سخنان خود با تأسي از سيره‌ي رسول اكرم صلى الله عليه وسلم كه چگونه عقيده را در ميان مردم آن روز مستحكم نمود، به اهميت توحيد و عقيده و تشريح كلمه‌ي طيبه‌ي «لا إلٰه إلا الله» پرداخت و در آخر مردم را به هم‌گامي و هم‌فكري با علماي خود در امور خير فرا خواند.

مولانا حسين پور صبح روز سه شنبه عازم روستاي كرتان گرديد و ضمن بازديد از مكتب أم ابيها در آن‌جا در جمع اساتيد و طالبات اين مكتب ضمن ابراز خرسندي از اين‌كه دختران و خواهران به تحصيل علوم ديني رو آورده‌اند، گفت: هدف از گرد هم قرار گرفتن مادران ملت و دختران و خواهران عزيز ما اين است كه اين خواهران بتوانند مربي و تربيت كننده‌ي نسل آينده‌ي اسلامي قرار بگيرند. اساس و بنياد هر دين و آييني در حقيقت همان تربيت صحيح مادر است كه به فرزندان خود نشان مي‌دهد. همانطور كه قشر مردان نياز به دريافت مسائل ديني دارند، صنف زنان نيز همان نياز را براي دريافت دين و ايمان دارند.. بنابراين اميد ما از دختران و خواهرانمان اين است كه آنان درست احكام اسلامي و مسائل ديني را ياد بگيرند، ايمان و عقيده‌ي خود را پخته كنند، اخلاق اسلامي را ياد بگيرند و نسل خود را ـ چه پسر، چه دختر ـ كه در آينده مربي و پرورش دهنده‌ي آنان مي‌شوند، ديندار در بياورند. وي در آخر طالبات و خواهران را به تأسي از همسران پاك نبي اكرم و شيوه‌ي زندگي با آنان فرا خواند و نسبت به تعليم و تعلم زنان از پشت پرده كه شيوه‌ي أمهات المؤمنين بود، تأكيد نمود. وي هم‌چنين ظهر همين روز با مردم و معتمدين محل از نزديك ديدار نمود و طي نشستي صميمانه به سؤالات و پرسش‌هاي مطرح شده توسط مردم و علما پاسخ گفت.

ايشان عصر هنگام عازم روستاي قلمويي گرديده و از مدرسه‌ي اخلاصِ اين روستا كه حيثيت مركزيت را نسبت به مكاتب ديگر داشت، بازديد كرد. وي بعد از نماز مغرب در مسجد اين روستا و در جمع مردمي كه از جاهاي دور و نزديك جهت استماع سخنان ايشان آمده بودند، به ايراد سخن پرداخت و به شيوه‌هاي دعوت نبوي و تعليم و تعلم صحابه و اهميت جايگاه علم و علما اشاره كرد و نيز ضمن بيان اهميت مسأله‌ي شورا، مردم، معتمدين و علما را جهت پيشرفت مدارس و مكاتب به مشوره‌ي با هم‌ديگر ترغيب و تشويق نمود.

مديريت عين العلوم گشت صبح روز چهارشنبه در جمع علماي منطقه كه در اين مدرسه گرد هم آمده بودند، به نصايحي چند پرداخت و علما و مدرسين را به اتحاد و هم‌آهنگي با هم فرا خواند و آن را رمز موفقيت مدارس علوم ديني ذكر كرد.

مولانا عصر همين در مدرسه‌ي روستاي گتان توقف نمود و ضمن تشويق مدرسين به خدمت در امور دين، فرمود: مردم عزيز ما از نظر همكاري و همياري با مدارس و مكاتب ديني كمبود و كوتاهي ندارند، هر نوع كمبودي كه هست از طرف علماست كه بايد بيش از پيش نسبت به دعوت و پيشرفت علوم ديني تلاش نمايند.

ايشان سپس براي نماز مغرب به روستاي بنجي رفته و پيش از نماز از مكتب اين در حال تأسيس اين روستا بازديد نمود و بعد از اداي نماز در جمع مردم طي سخناني كوتاه، ضمن تشويق مردم به قدرداني از نعمت‌هاي الهي، آنان را به حمايت از اين مكاتب فرا خواند و گفت: سعي كنيد كه در اين صدقه‌ي جاريه هم‌كاري نماييد تا علماي محترم بتوانند كار دين را پيش ببرند و ما و شما با روي گشاده به پيش‌گاه نبي اكرم صلى الله عليه وسلم برويم.

شيخ الحديث مولانا حسين پور سپس عازم شهرستان بندري جاسك گرديد و در آن‌جا با استقبال گرم علما، معتمدين و مردم منطقه روبرو گرديد. ايشان بعد از اداي نماز عشاء در جمع مردم اين شهر در موضوع اهميت و مقصد بعثت نبي اكرم صلى الله عليه وسلم سخنراني نمود. وي بعد از اين در منزل وارثان مرحوم حافظ جاسم باتونه از طلاب عين العلوم كه به تازگي زندگي را بدرود گفته بود، حضور يافت و به بازماندگان آن مرحوم تسليت عرض نمود.

ايشان صبح روز پنجشنبه عازم روستاي بندبست گرديد و از مكتب علي بن أبي‌طالب اين روستا بازديد نمود و بعد از اين با مردم اين خطه و عزيزاني كه از جاسك جهت بدرقه آمده بودند، خداحافظي كرده و عازم ديار بلوچستان گرديد. وي در راه بازگشت در روستاي كهير (از توابع بندر كنارك) با استقبال گرم علما و طلاب آن‌جا مواجه شده و از مدرسه‌ي توحيديه روستاي كهير بازديد نموده و در ميان اساتيد و طلاب اين روستا به ايراد نصايحي چند پرداخت. وي هم‌چنين جهت نماز ظهر در روستاي سِرگان توقف نموده و ضمن بازديد از مسجد در حال ساخت اين روستا با علما و معتمدين اين شهر ديدار نمود. سرگان آخرين محل ديدارهاي رسمي وي با مردم و علماي منطقه بود.

گفتني است اكثريت علماي فعال اين مناطق از شاگردان حضرت شيخ الحديث مي‌باشند.

مشروح سخنراني‌هاي ايشان در بخش بيانات منتشر خواهد شد ـ إن شاء الله تعالى ـ.

همچنین ببینید

نسبت تکفیرِ شیخ محمدبن عبدالوهاب به شیخ الحدیث کذب محض است

تکفیر در سیرت شیخ الحدیث جایی نداشت در پی انتشار مطالب و کلیپ‌هایی که بر …