مولانا قاسمي: مسير شيخ الحديث همان مسير ابوبكر صديق است

باری استاد مولانا محمد قاسم قاسمی به موضوع سخنرانی چند سال پیش مولانا سید محمد یوسف حسین‌ پور ـ حفظه‌ الله ـ در مورد «اهمیت پاسداری از عفت و حجاب زنان و دختران بلوچ» سخن گفت: در آن سخنرانی مولانا محمد یوسف سخنی تاریخی و ماندگار به زبان آورد؛ ایشان بدون هیچ تکلف و تعارفی آمد و به بلوچی گفت: «بحث حیا و عفت زنان بلوچ همان موضوعی است که من حاضرم خودم را در راه پاسداری از آن «به ”کوش“ بدهم». یعنی: حاضرم در این راه کشته شوم. حاضرم جانم را بدهم، اما نگذارم دولت یا هر کس دیگری با هر دستاویزی عفت و حجاب زنان بلوچ را به چالش بکشد.

این سخن ساعت‌ها جای فکر و تأمل دارد. چرا مولانا محمد یوسف چنین سخنی به زبان آورده است. اهمیت عفت و حجاب بانوان ما تا چه حد زیاد است که چنین شخصیتی با آن شأن و جایگاه این‌گونه در باب حفاظت و پاسداری از آن سخن می‌گوید.

استاد قاسمی ادامه داد: دقت داشته باشید که این سخن ریشه در گذشته و تاریخ اعتقادی ما دارد. همین‌گونه بر زبان شیخ‌الحدیث جاری نشده است. در تاریخ، ما یک جمله‌ی ماندگار از حضرت ابوبکر صدیق ـ رضی‌ الله‌ عنه ـ در ذهن داریم، آن‌جا که فرمود: «أينقص الدين وأنا حي». درواقع این سخن حضرت شیخ‌الحدیث که فرموده: «من وترا په کوشء دئیین»، نسخه‌ی بلوچی تعبیر حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه است. نتیجه باید گرفت مسیری را که حضرت شیخ‌الحدیث و امثال ایشان می‌پیمایند، ادامه‌ی همان مسیری است که روزی حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه پیموده است.

٭ مولوي یعقوب شه‌ بخش/ دبیر خبر فصل‌نامه‌ی بین المللی ندای اسلام

همچنین ببینید

بایدها و نبایدهای فعالیت رسانه‌ای از زبان «شیخ‌ الحدیث»

کمتر سخن می‌گوید و بیشتر گوش می‌دهد و از آن بیشتر فکر می‌کند. در خانه‌ای …