ایمان و اعمال صالحه والاترین نعمت‌های الهی هستند

دومین بخش بیست‌وچهارمین همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان پس از ادای نماز عصر با سخنرانی شیخ‌الحدیث مولانا محمد‌یوسف حسین‌پور در مورد نعمت‌های الهی و جایگاه علم آغاز شد.
به‌گزارش خبرنگاران «سنی آن‌لاین»، مدیر حوزه عین‌العلوم گُشت سخنان خود را با تلاوت آیه مبارکه: ﴿لقد منّ الله علی المومنین إذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و إن کانوا من قبل لفی ضلال مبین﴾ آغاز کردند و اظهار داشتند: برگزاری همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان را محضر حضرت شیخ‌الاسلام و همکارانشان و عموم مردم مهمان‌نواز زاهدان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. این تجمع و گردهمایی به‌خاطر تجلیل و تقدیر از علم است.
ایشان با یادآوری برخی نعمت‌های خداوندی بر بندگانش خاطرنشان کردند: نعمت‌های الهی، چه مادی چه معنوی، متفاوت هستند و بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. بندگان همه ممنون خداوند هستند و منت‌های فراوان او بر ماست. فقط با یک تنفس انسان از دو نعمت بهره می‌برد. اما نعمت‌های مادی به اندازه طول عمر ما دوام دارند و پس از مرگ به پایان می‌رسند.
حضرت شیخ‌الحدیث افزودند: عقیده مسلمانان این است که زندگی ابدی در پیش است؛ نعمت‌های لا زوال و ابدی در زندگی همیشگی و جاوید همراه بندگان هستند. این نعمت‌های معنوی “ایمان و اعمال صالحه” هستند. ایمان و عمل صالح به برکت بعثت انبیاء حاصل شده است. پس بعثت پیامبران و نعمت ایمان از نعمت‌های والا و برتر خداوند هستند. در آیه‌ای که در آغاز تلاوت شد خداوند به‌خاطر نعمت علم که توسط انبیا که معلمان علم هستند، بر مؤمنان منت گذاشت.
ایشان با اشاره به نبوت نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم ادامه دادند: خداوند نعمت‌های معنوی‌اش را با بعثت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم کامل کرد. نخستین وحی بر خاتم‌النبیین صلی‌الله‌علیه‌وسلم درمورد علم بود و حکم شد: ﴿إقرا﴾؛ خواندن زمانی صورت می‌گیرد که چیزی نوشته شده باشد. ارشاد الهی است: ﴿علم بالقلم﴾ و ﴿ن والقلم و ما یسطرون﴾؛ همه این موارد بیان‌گر اهمیت علم است.
مولانا محمدیوسف اظهار داشتند: برنامه‌های درسی ما در ده سال بیشتر و کمتر به پایان می‌رسند، اما نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در ۲۳ سال درس‌های عقاید، اخلاق، تزکیه و تعلیم کتاب و تلاوت آن را منتقل کردند. شاگردان ایشان را که موفق هم بودند، خداوند یک جایزه دنیوی و یک جایزه معنوی عطا فرمود. جایزه دنیوی آنان خلافت و امنیت بعد از هراس و ترس بود، امنیتی که در زمان خلفای راشدین مشهود بود؛ ﴿وعد الله آمنوا منکم لیستخلفنهم فی‌ الأرض ولیمکننّ لهم دینهم الذی ارتضیٰ لهم ولیبدلنّهم من بعد خوفهم أمنا﴾.
ایشان ادامه دادند: خداوند اعلام فرمود که صحابه مرا عبادت می‌کنند و کسی را با من شریک نمی‌گردانند؛ ﴿یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا﴾. پس ممکن نیست این بزرگان بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دریافت چنین جایزه‌ای منحرف بشوند. بنابر همین دلیل به آنان نعمت اخروی که رضایت الهی باشد تعلق گرفت که در آیه ﴿لقد رضی الله عن المؤمنین…﴾ و امثال آن اعلام شد.
مولانا محمدیوسف حسین‌پور در پایان سخنانشان “علم” را نعمت بزرگی دانستند و اظهار داشتند: امروز این آثار همان نهضت محمدی است. اهل علم باید عمل خالصانه داشته باشند و آن را وسیله‌ای برای ترک گناهان قرار دهند.

همچنین ببینید

در جمع طلاب و علمای خواف: شهیدی با گریه بر نمی‌گردد، بکوشید تا شهیدی‌ها پدید آید

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور، مدیر عین العلوم گُشت و دبیر کل شورای …