خوبی‌های دنيا و آخرت به وسيله‌ی علم به دست می‌آيند

شيخ الحديث مولانا محمّد يوسف حسين پور امام جمعه‌ي شهر گشت امروز در خطبه‌هاي جمعه (۲۱ شوال ۱۴۳۶= ۱۶/ ۵/ ۹۴) به اهميت علم و جايگاه آن پرداخت.

ايشان با توجه به آيات ابتدايي سوره اقرأ و شأن نزول آن‌ها، فرمود: آن‌چه از اين آيات مستفاد مي‌شود اين است كه دو چيز در اسلام بسيار ارزشمند است: يكي: خواندن، و ديگري: قلم.

وي افزود: وقتي تاريخ دنيا را نگاه مي‌كنيم، تا ۴۰۰ سال قبل نادان‌ترين قوم غربيان و اروپائيان بودند تا جايي كه حاكمان اسلامي پادشاهانشان را به علت بي سوادي ملاقات نمي‌دادند.در قلمرو اسلامي سه دانشگاه بزرگ وجود داشت كه دانشگاه بغداد، اوّلين آن بود و دومي در خراسان و سومين دانشگاه قرطبه در اندلس (اسپانياي كنوني) بود. از اين‌جا بود كه اهالي اروپا پي بردند كه پيشرفت مسلمانان از همين علم و دانش است؛ لذا آمدند و به تحصيل در دانشگاه قرطبه پرداختند. گرچه در دل كينه داشتند، اما علم ما را بردند و مسلمانان متأسفانه به خوش‌گذراني پرداختند. لذا سبب انحطاط و عقب ماندگي مسلمانان همين روي‌گرداني آنان از علم بود.

مولانا حسين پور خاطر نشان كرد: اگر ما مي‌خواهيم همان مجد و پيشرفت گذشته را حاصل كنيم، بايد دوباره به علم و دانش رو بياوريم؛ بايد آن‌چه كه انسان را از پستي بيرون مي‌كشد، دريابيم. اروپائيان در علم ظاهري پيشرفت كردند و فقط نگاهشان به همين دنيا قرار گرفت، اما اسلام مي‌گويد: اي انسان! خواسته‌ها و آرزوهاي تو را اين دنيا نمي‌تواند برآورده كند، چون دنيا هميشگي نيست، اگر ما بخواهيم جوانه بزنيم، بايد مثل بذر در زمين بپوسيم تا دوباره بروييم و زندگي‌اي سرشار از خوشي و سعادت داشته باشيم. همين را قرآن مي‌فرمايد كه مردم بر دو گونه‌اند: ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآَخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ﴾؛ برخي مردم كساني هستند كه مي‌گويند: خدايا ما را در دنيا بده و در آخرت نصيبي ندارند. اما مسلمان آن است كه مي‌گويد: ﴿رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً﴾؛ خدايا! خوبي‌هاي دنيا و آخرت را به ما بده. لذا ما بايد دنياي خود را طوري دريابيم كه به خوبي بگذرد و تلاشمان هم اين باشد كه خوشي‌هاي آخرت را نيز دريابيم.

مدير عين العلوم گشت با اشاره به اين‌كه «خوبي‌هاي دنيا به وسيله‌ي تحصيلات دولتي به دست مي‌آيند و خوبي‌هاي آخرت به تحصيلات ديني تعلق دارند»، مردم و به خصوص جوانان و فرهنگيان را به شركت در كلاس‌هاي شبانه عين العلوم كه چند سالي است براي اين گروه در نظر گرفته شده، تشويق نمود.

همچنین ببینید

در جمع طلاب و علمای خواف: شهیدی با گریه بر نمی‌گردد، بکوشید تا شهیدی‌ها پدید آید

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور، مدیر عین العلوم گُشت و دبیر کل شورای …