مسلمانی کامل، گردن نهادن به دستورات الهی است

مراسم معنوی و عبادی نماز عید سعید قربان شهر گشت در روز دوشنبه ٢٢ شهریور ١٣٩٥ با حضور گسترده مردم شهر گشت و مناطق عشایر نشین همجوار برگزار گردید.

مشروح سخنان شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور حفظه الله در این مراسم به قرار ذیل است:

الله تعالیٰ می‌فرماید: ﴿یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً﴾؛ ای مومنان! در اسلام به صورت کامل داخل شود و اسلام را به طور کامل بردارید. معنی برداشتن به طور کامل چیست؟ تنها به اسم مسلمان بودن، مسلمانی کامل نیست. مسلمانی کامل آن است که همه دستورات الهی را در وجود خود پیاده کنیم. به قانون، دستورات و احکام مسلمانی عامل باشیم. باید مسلمان واقعی بود. رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرماید: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه ویده، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه»؛ مسلمان واقعی آن است که از طرف وی به دیگران هیچ گونه گزندی نرسد.

پیغمبر خدا صلی الله عليه وسلم در روز دهم ذی الحجه، در جمع مسلمانان آن زمان که آمارشان را مورخین ۱۲۰ هزار نفر ذکر کرده‌اند، فرمود: لا ترجعوا بعدی کفارا، یضرب بعضکم رقاب بعض. بعد از من رسم کافری را برندارد و یک دیگر را نکشید. معلوم می شود که کشتن مسلمان، کاری کافرانه است. مسلمان آن است که مسلمان دیگر از دست او آزار و اذیت نبیند که متأسفانه در جوامع امروزی ما، کشتن امری افتخار آمیز قرار گرفته است.

ما اگر بخواهیم که مسلمان واقعی باشیم و اسلام را در وجود خویش پیاه کنیم، راهش این است که به مطابق به دستورات، احکام و اوامر قرآن عمل کنیم و این امر زمانی ممکن می‌گردد که توانایی خواندن قرآن و فهمیدن آن میسر گردد.

توجه و علاقه به علوم غیراسلامی بین مسلمانان زیاد است اما به قرآن توجهی نیست؛ شیطان را بر این گونه مسلمانان خنده می‌آید.

در روزهای رمضان خوردن و نوشیدن حرام است و باید روزه گرفت؛ اما در روز عید، روزه گرفتن حرام است؛ بنابر این نباید هر جا از عقل کار گرفت، بلکه باید بنگریم که از طرف الله تعالی چه دستوری به ما رسیده است.

پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم در حدیثی فرمودند: «بنی الاسلام علیٰ خمس»؛ بنیاد اسلام بر پنج چیز نهاده شده است. شاخه ها و فروعات زیاداند. در قرآن کریم احکام زیادی بیان شده. طلاب و علما که سال ها درس می خوانند و تدریس می کنند، تنها بخشی از آن ها را فرا می گیرند. اما بنیاد اصلی بر پنج چیز است که اگر بر آن ها عمل کنیم، امید است که از مؤاخذه الهی نجات یابیم. اولین ستون، گواهی (شهادة) است. به آن چه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود که الله یکتاست و خدایی برحق به جز او نیست، اگر این را در دل باور کردیم، ما مسلمانیم. و همین اعتقاد دلی را با زبان بیان کنیم: «أشهد أن لا اله إلا الله وأشهد أن محمدا عبده ورسوله». که هیچ کس اختیاری ندارد به جز الله و محمد قاصد و پیامبر است که از طرف الله تعالی دستورات را به ما می رساند. مقامش از همه بالتر است، ولی باز هم بنده الله است.

دومین ستون نماز است که باید با پایبندی ادا شود. پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: «واقام الصلاة»؛ که نماز برپای داشته شود. پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم خواندن نماز را تعریف نکرد و بیان هم ننمود؛ بلکه برپا داشتن آن را بیان کرد. بر نماز پای بند بودن پایه اسلام است. پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: تفاوت میان مرد و کفر نماز است. کسانی که نماز را همیشه پنج وقت در مسجد با جماعت ادا می کنند، این نشانه مسلمان بودن آنان است. کسانی که نماز را ترک می کنند، در حدیث آمده است: «من ترك الصلاة متعمدا فقد كفر.» ادعای مسلمانی می شود، اما علامت و نشانه آن از وجود مسلمانان مفقود است. حضرت امام احمد بن حنبیل می فرماید: هر کسی که نماز را عمداً ترک کرد، کافر و واجب القتل است. امام مالک می فرماید: کافر نمی شود؛ بلکه فاسق است؛ ولی (به عنوان حد) باید کشته شود. امام ابوحنیفه می فرماید: این شخص را به زندان افکنده و چنان مورد ضرب و شتم قرار دهند که خون از بدنش جاری گردد.

سومین رکن اسلام، دادن زکات است. معمولا زکات را می پردازند. زکات به صورت پنهانی ادا می شود و معلوم نمی شود که چه کسی زکات پرداخت و چه کسی زکات نداده است؛ اما نماز در مسجد ادا می شود و برای همه نمایان می شود که چه کسی آمده و چه کسی نیامده است.

زکات از اصول مهم اسلامی است که اگر ادا نشود، در روز قیامت طوق گردن تارک آن می شود؛ اما اگر زکات مال را پرداخت؛ «فنعم المال لنعم الرجل.»

چهارمین بنیاد اسلام روزه و پنجمین رکن آن حج است.

***

مولانا حسین پور در ادامه به بیان حکمت ارکان اسلام پرداخت و فرمود: الله تعالی حاکم است و ما محکوم هستیم و ایشان فرموده است که بیایید در محضر من سلام عرض کنید که نماز همین سلام عرض کردن و ملاقات با الله است. زکات هم یک نوع عوارضی است که الله تعالی از بندگانش می گیرد که به مسکینان و نیازمندان داده شود؛ «تؤخذ من أغنیائهم وترد علىٰ فقرائهم.»

در روزه نیز ما با الله تعالیٰ علاقه محبت داریم و دوستی الله تقاضا می‌کند که خود را گرسنه کنیم و سپس حالت دیوانه را به خود بگیریم، شخص حاجی در احرام، به مثل دیوانه‌ای است که لباس و… را از تن خویش می‌کند تا خود را به الله تعالیٰ نزدیک کند. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: «هر کس که قدرت مالی دارد و به حج نرود، فرقی ندارد که یهودی بمیرد یا نصرانی.»

***

مدیر مدرسه دینی عین العلوم گشت در ادامه برخی از احکام قربانی را بیان کرد و یادآور شد که در کشتن قربانی، حتما باید بهداشت مراعات شود و این خیلی مهم است که شخص دچار زیان جانی و مالی نشود.

***

مراسم عيد سعيد قربان با اقامه نماز عید به امامت شیخ الحدیث مولانا حسین پور و ایراد خطبه و دعای ایشان به پایان رسید.

(پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین)

همچنین ببینید

در جمع طلاب و علمای خواف: شهیدی با گریه بر نمی‌گردد، بکوشید تا شهیدی‌ها پدید آید

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور، مدیر عین العلوم گُشت و دبیر کل شورای …