در جامعه بايد با للّٰهيت کار شود

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور صبح روز دوشنبه (۱٥ آذر ۹٥) در دیدار با جمعی از علمای خراسان جنوبی، احساس مسؤولیت را مهم‌ترین ضرورت یک عالم دانست. مشروح سخنان ایشان به قرار ذیل است:

مشکل اصلی امروز علما عدم احساس مسؤولیت است؛ ما به این پی‌نبرده‌ایم که تا چه حد کار شده است؟ زیرا اگر احساس نباشد، کار هم صورت نمی‌گیرد. بهتر این بود که ما عالم نمی‌شدیم که بار مسؤولیتمان کمتر می‌شد، به قول سعدی: ”کس نیاید به خانه درویش که خراج زمین و باغ بده“، اما الآن که در این راه آمده‌ایم باید بدانیم آن‌چه مسؤولیت علماست و بر ذمه‌یشان لازم است این است که: ﴿كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ﴾. از یک طرف افتخار داریم که وارثان پیامبر صلى الله علیه وسلم هستیم! اما آیا از پیامبر صلى الله علیه وسلم درهم و دیناری بخش شده است؟

مسؤولیت‌های نبی اکرم صلى الله علیه وسلم بر دو گونه بود: یکی این‌که ایشان مسؤول انتظام مملکت بود که امروزه این پست به دست ناباب‌ها افتاده است، اما مصلای مسجد را ما و شما به ارث برده‌ایم و باید وظیفه خود را به خوبی انجام بدهیم. در قیامت همان‌گونه که از مسؤولان نسبت به حکومت‌داری مؤاخذه خواهد شد، علما هم مؤاخذه می‌شوند که تا چه حد بر میراث پیامبر صلى الله علیه وسلم عمل  کرده‌اند.

افتخار ما به تدریس به جاست؛ اما متأسفانه در اجتماع کمتر حضور می‌یابیم، بلکه در جامعه باید با للّٰهیت کار شود. اگر کارهای برخی تبلیغی‌ها برای نام و نشان نباشد، خوب است. ما باید افرادی داشته باشیم که خدماتشان برای الله تعالىٰ باشد. حضرت علامه کشمیری حدود ۱۲ سال در دارالعلوم دیوبند بدون حقوق خدمت کرد و فقط لقمه‌ی نان را بر سفره مدیر می‌خورد.

به هر حال، استقامت مهم است؛ من همیشه به خراسانی‌ها می‌گویم: شما بازماندگان بایزید بسطامی و عطار و غزالی و بخاری و مسلم هستید. هر کس از چه خاندانی باشد، می‌کوشد همان عزت خانوادگیش را به دست آورد. لذا ما هم باید برای زنده کردن بزرگان خود حرکتی داشته باشیم. الآن آخرالزمان است، هم امید بهبود اوضاع می‌رود و هم بیم بدتر شدن آن، اما وظیفه‌ی ما کار کردن است، نتیجه در دست الله تعالىٰ است. ما بسیار خوشوقتیم که بیداری اسلامی بروز کرده است؛ اما باید مراقب باشیم وساوس شیطانی و هواهای نفسانی آن را به باد ندهند؛ مخصوصاً الآن که از هر طرف چه با نام اسلام و چه با نام کفر، حرکت‌هایی برای از بین بردن اسلام وجود دارد و اسلام مدافع ظاهری ندارد، لذا فکرمندی برای آن وظیفه‌ی ما وشماست.

همچنین ببینید

نسبت تکفیرِ شیخ محمدبن عبدالوهاب به شیخ الحدیث کذب محض است

تکفیر در سیرت شیخ الحدیث جایی نداشت در پی انتشار مطالب و کلیپ‌هایی که بر …