نسبت تکفیرِ شیخ محمدبن عبدالوهاب به شیخ الحدیث کذب محض است

تکفیر در سیرت شیخ الحدیث جایی نداشت

در پی انتشار مطالب و کلیپ‌هایی که بر اساس نوشته‌ای تحریف شده، به شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور تهمت زدند که ایشان فتوای کافر بودن شیخ محمدبن عبدالوهاب را داده است، لازم دانستیم برای روشنگری در این زمینه، با مولانا عبدالحکیم سیدزاده، از اساتید عین العلوم گشت که از شاگردان و بستگان نزدیک شیخ الحدیث است، مصاحبه‌ای داشته باشیم تا ابعاد این موضوع از زوایای مختلف مورد بازبینی قرار گیرد.

متن این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

سنت آنلاین: مایلیم در ابتدا مقداری از شخصیت شیخ الحدیث را برای مخاطبان سنت آنلاین شرح دهید.

مولانا سیدزاده: حضرت شیخ الحدیث رحمه الله تعالی دایره المعارف دینی و معلم اخلاق بودند و اگر در یک جمله ویژگی‌های ایشان را خلاصه کنم، چنین می‌گویم: ایشان انگار از بقایای قافله صحابه بودند و زندگی‌اش گویا رونوشتی از شمایل نبوی بود.
همت بلند در اداره‌ی مدرسه با جمیعت ۶۰۰ طالب علم و جدوجهد جهت تأمین مخارج مدرسه و توانایی والا در تدریس و نبوغ والا و تلاش در امنیت منطقه و صلح قبایل بلوچ و اختلافات مردمی و تدریس ۶۰ ساله‌ی صحیح بخاری از جمله کرامات ایشان می‌باشد.

سنت آنلاین: مدت‌ها قبل موضوعی مطرح شد که حضرت شیخ الحدیث، به کافر بودن شیخ محمدبن عبدالوهاب و پیروانش فتوای دادند، و این موضوع نیز سپس از وفات ایشان دوباره مطرح شده، لطفاً در این مورد توضیح دهید که این صحت دارد، یا برنامه‌ای دیگر در ورای آن قرار دارد؟

مولانا سیدزاده: نسبت به سؤال جناب عالی در رابطه با تهمت تکفیر عرض می‌دارم زمانی که بنده در این‌جا مدرس بودم مجله‌ای را در دفتر مدرسه دیدم که در آن سخنرانی‌ای از حضرت شیخ الحدیث رحمه الله علیه درج شده بود که نقطه‌ی حساس این جمله بود… «در حدی که می‌توان او را کافر گفت».
پس از نشر این مجله بنده شخصاً به عنوان مسئول مجلس علمی، با ایشان مصاحبه‌ای انجام دادم، گفتم: حضرت چنین جمله‌ای از شما در این مجله درج شده است.
فرمود: دروغ و تحریف است و نیز بیان داشت: محمد بن عبدالوهاب لغزش‌هایی دارد اما نه در حدی که بتوان او را کافر گفت.
فرمود: محمدبن عبدالوهاب فعالیت‌های دینی داشته است؛ اما مزاج بزرگان ما «علماء دیوبند» با ایشان تفاوت‌های دارد؛ اختلاف ما با وی در مزاج و مرام است. مزاج بزرگان ما اعتدال و میانه‌روی است، نه شدت و افراط، یا تفریط.
من چه‌طور او را تکفیر می‌کنم حال آن‌که این اصل اعتقادی ماست که «لانکفر أحداً من أهل القبله».
سپس این مصاحبه در مجله عین العلوم گشت به نام «پیام اسلام» نشر گردید و نیز از سوی حضرت ردّی بر این تهمت تکفیر صادر شد و موضوع خاتمه یافت.
الحمدلله دانشمندان اهل سنت و تشیع به جایگاه والای شیخ الحدیث و مزاج اعتدالی ایشان اعتراف دارند؛ اما متأسفانه برخی از افراطی‌های لامذهب که از نظر فکری و… بیمار هستند و حضور پرشور مسلمانان در نماز جنازه حضرت و بازتاب جهانی این حادثه غم‌انگیز در رسانه‌های جهانی را برنمی‌تابند، از کاه کوه می‌سازند. «کبرت کلمه تخرج من أفواهم ان یقولون الا کذباً»
بنده خطاب به آن‌ها می‌گویم: از این کار توبه کنید و از تهمت تکفیر باز آیید وگر نه در روز قیامت حد مفتری بر شما اجرا می‌شود.

سنت آنلاین: از این که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید نهایت سپاس را داریم، اگر نکته‌ای برای یادآوری هست بفرمایید.

مولانا سیدزاده: مردم نباید به سخنان کسانی که دانسته و از روی غرض و مرض، یا نادانسته بر اثر جهالت، برای بدنام کردن شخصیت‌های برجسته ما می‌کوشند، گوش فرا دهند و آن را منتشر نمایند؛ ورنه در جرم تهمت و افتراء شریک می‌باشند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «کَفَى بِالْمَرْءِ کَذِبًا أَنْ یُحَدِّثَ بِکُلِّ مَا سَمِعَ» برای دروغگو بودن انسان همین بس که هر چه بشنود آن را بازگو کند. الله تعالی در سوره‌ی حجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ » ای مومنان! اگر فاسقی خبری برای شما آورد, پس بررسی کنید, تا آن‌که (مبادا) به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید, آن‌گاه بر آن‌چه انجام داده‌اید پشیمان می‌شوید. بنابراین، بدون تحقیق و منبع موثق اخبار روز و به ویژه مسایل اختلافی و اعتقادی وعلی الاخص تکفیر شخصیت‌ها نباید به کسی نسبت داده شود.

همچنین ببینید

زبان و فرهنگ بلوچی از دیدگاه شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور

امروز می‌خواهم دربارهٔ مردی بنگارم که نمونه‌ای کامل بود؛ هرگاه خواستم قلم به دست بگیرم …