بسم الله الرحمٰن الرحيم
خانه / معارف قرآنی (برگه 4)

آرشیو دسته ی : معارف قرآنی

اشتراک در خبرنامه

لعنت و احكام آن

لعنت و احكام آن

﴿وَمَنْ يَلْعَنِ اللهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا﴾ [سوره‌ي نساء، آيه‌ي 52] و هر كسي كه خدا او را لعنت كند، تو براي او مددكاري نمي‌يابي. خلاصه‌ي تفسير و كسي كه خدا او را ملعون قرار دهد، (به هنگام عذاب) كسي را حامي او نخواهي يافت (مقصود اين‌كه آنان به سبب اين در آخرت يا در دنيا هم سزاي سخت خواهند ...

متن کامل »

حکم آیات محکم و متشابه در قرآن کریم

حکم آیات محکم و متشابه در قرآن کریم

﴿هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ [سوره آل عمران، آيه: 7]    او ذاتي است كه نازل فرمود بر تو ...

متن کامل »

هر كجا باشيد مرگ به سراغتان خواهد آمد

هر كجا باشيد مرگ به سراغتان خواهد آمد

واقعه‌اي عبرت آميز ﴿أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ المَوتُ وَلَو كُنْتُم فِي بُروجٍ مُشَيَّدَة﴾ [سوره‌ي نساء، آيه‌ي 78] هر كجا كه باشيد، فرا مي‌گيرد شما را مرگ، اگر چه در قلعه‌هاي مستحكم باشيد. ﴿أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ المَوتُ﴾؛ الله تعالى در اين آيه ترديد كساني را كه مي‌خواستند از جهاد باز مانند، برطرف كرد كه شايد به علت خودداري از جهاد مي‌توان از مرگ ...

متن کامل »

مفهوم استقامت و مسايل و فوايد مهم آن

مفهوم استقامت و مسايل و فوايد مهم آن

﴿فَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَك وَلاَتَطْغَوْا إِنَّه بِمَا تَعْمَلُوْنَ بَصِيْرٌ﴾ [سوره هود، آيه‌ي 112] پس راست برو همان‌گونه كه به تو امر شده، و كساني كه با تو توبه كرده‌اند، و از حدّ نگذريد، بي‌شك او به آن‌چه شما عمل مي‌كنيد، بيناست. استقامت؛ به معني راست ايستادن است بدون كوچكترين انحراف و تمايل؛ بديهي است كه اين كار، كار ...

متن کامل »

نگاهی به مسأله‌ی استعانت و توسل

نگاهی به مسأله‌ی استعانت و توسل

تشريح استعانت و تحقيق در مسأله‌ي توسل ﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾؛ مفسر قرآن، حضرت عبدالله بن عباس رضي الله عنهما آيه‌ي فوق را چنين تفسير كرده است: «ما تنها تو را عبادت مي‌كنيم و به جز تو كسي ديگر را نمي‌پرستيم و تنها از تو مدد مي‌خواهيم و به غير از تو از كسي ديگر ياري نمي‌خواهيم.» (ابن جرير؛ ابن ...

متن کامل »

احکام و مسائل مربوط به سوره‌ی فاتحه

احکام و مسائل مربوط به سوره‌ی فاتحه

در سوره‌ي فاتحه ابتدا حمد و ستايش خداوند بيان شده، سپس به اين نكته كه عبادت تنها براي او مخصوص است و غير از او كسي ديگر شايسته‌ي عبادت نمي‌باشد، اعتراف شده است؛ گويا انسان مي‌خواهد بين خود و خالق خويش پيمان وفاداري منعقد كند. پس از آن مهم‌ترين نكته دعاست كه حاوي كليه‌ي مقاصد انسان بوده و در آن ...

متن کامل »

صراط مستقیم چه راهی است [تفسیر سوره فاتحه 5]

صراط مستقیم چه راهی است [تفسیر سوره فاتحه 5]

راه راست راهي است كه در آن پيچ و خم وجود نداشته باشد و از ديدگاه اعتقادي به ديني گفته مي‌شود كه در امور آن افراط و تفريط يافت نشود. افراط؛ يعني تجاوز از حد معيّن و تفريط؛ به معني كوتاهي كردن از حد معيّن است. در دو آيه‌ي آخر به صراط مستقيم راهنمايي نموده كه دعاي آن در اين ...

متن کامل »

هدايت و اقسام آن [تفسير سوره فاتحه 4]

هدايت و اقسام آن [تفسير سوره فاتحه 4]

امام راغب اصفهاني در مفردات القرآن واژه‌ي ”هدايت“ را به بهترين وجه بيان نموده كه خلاصه‌ي آن بدين قرار است: معني اصلي هدايت، عبارت است از راهنمايي فرد به سوي هدف و منزل مقصود با لطف و مهرباني؛ پس هدايت به اعتبار معني حقيقي خويش تنها كار خداست كه داراي درجات متعدد مي‌باشد و يكي از درجات آن، هدايت عامه ...

متن کامل »

تفسیر سوره‌ی فاتحه [3]

تفسیر سوره‌ی فاتحه [3]

در ابتداي سوره‌ي فاتحه كه شرح آن گذشت، گفتيم كه در آيه‌ي اوّل ضمن حمد و ثناي حق تعالى، اصل اساسي ايمان؛ يعني بيان وجود خدا و توحيد وي به طور معجزه آسا بيان شده است. در تفسير آيه سوم تنها در همين لفظ همراه با حمد و ستايش پروردگار، عقيده‌ي بزرگ و انقلابي اسلام؛ يعني قيامت و آخرت با ...

متن کامل »

تفسیر سوره‌ی فاتحه [2]

تفسیر سوره‌ی فاتحه [2]

«مـٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ»؛ كلمه‌ي ”مالك“ مشتق از ”مِلك“ است؛ يعني تسلط بر چيزي كه بر استفاده‌ي آن قادر بود. (قاموس) معني واژه‌ي ”دين“ جزا دادن است. ترجمه‌ي «مـٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ»؛ يعني: «خدا داراي مالكيت روز جزاست.» اما اين‌كه بر چه چيزي مالك است، ذكر نشده؛ در تفسير كشاف آمده كه منظور از اين كلمه، اشاره به همه‌ي موجودات است كه ...

متن کامل »
رفتن به بالا