گزارش سفر شيخ الحديث به افغانستان

شيخ الحديث مولانا سيد محمد يوسف حسين پور مدير حوزه علميه عين العلوم و امام جمعه شهر گشت و دبير كل شوراي هماهنگي مدارس علوم ديني اهل سنت سيستان و بلوچستان جهت ديدار با علما و مردم منطقه‌ي هرات و شركت در مراسم دانش آموختگي دارالعلوم اين شهر، به افغانستان سفر نمودند؛ در اين سفر جناب مولانا سيد محمد فاضلي، عالم برجسته تايباد و مفتي محمد زكريا مسؤول دارالإفتاي عين العلوم گشت و… ايشان را همراهي كردند.

ايشان روز دوشنبه اول رجب ۱۴۳۶ هـ.ق. مطابق با ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ش. ساعت ۲ بعد از ظهر از طريق مرز دوغارون وارد افغانستان شدند ودر ابتداي ورودي مرز مورد استقبال علماي هرات قرار گرفتند كه از فرمانداري‌هاي اطراف براي استقبال ايشان آمده بودند. سپس جهت استراحت و خواندن نماز در شهرك اسلام قلعه به منزل مولوي غلام نبي كريمي امام جمعه اسلام قلعه تشريف بردند و در آن‌جا كمي استراحت نموده و بعد از آن راهي شهر هرات گرديد.

در بين راه هرات و اسلام قلعه در منطقه شكيبان از دارالعلوم احياء السنة بازديد نموده و در جمع اساتید، طلاب و مردم منطقه شكيبان سخنراني نموده و بعد از اداي نماز عصر به طرف هرات به راه افتادند. قبل از نماز مغرب به دارالعلوم هرات رسيده و مورد استقبال علما، طلاب و مردم شهر هرات قرار گرفتند. بعد از اداي نماز مغرب آخرين حديث صحيح بخاري توسط  ايشان در صحن دارالعلوم هرات در جمع طلاب دوره‌ي حديث، اساتيد دارالعلوم هرات و علماي سرتاسر ولايت هرات كه در مدرسه حضور داشتند، قرائت شد و حضرت شيخ الحديث به تدريس آخرين درس صحيح بخاري پرداختند.

ايشان صبح روز سه شنبه جهت بازدید از مسجد جامع بزرگ شهر هرات بدانجا رفته و ضمن اداي دو رکعت نماز، از اين مسجد جامع بازديد نمودند.  بعد از آن در مراسم افتتاحيه بيمارستان خصوصي حضرت عايشه ام المؤمنين ـ رضي الله عنها ـ شركت نمودند و بعد از ايراد سخن، اين بيمارستان رسماً توسط حضرت شيخ الحديث افتتاح و آغاز به كار كرد.

جلسه‌ي دارالعلوم هرات بعد از نماز ظهر ساعت يك شروع شد كه حضرت شيخ الحديث سخنران اصلي و مهم جلسه بودند. اين مراسم تا نماز عصر به طول كشيد و علاوه از حضرت شيخ الحديث؛ جناب مفتي عبدالقادر عارفي و حافظ محمّد كريم صالح نيز به ايراد سخن پرداختند و بعد از آن دستار فضيلت بر سر فارغ التحصيلان و حافظان قرآن مجيد گذاشته شد.

بعد از نماز مغرب، شيخ الحديث مولانا حسين پور در جلسه‌ي علماي سرتاسر افغانستان كه از ولايات مختلف كشور شركت كرده بودند، حضور يافته و به ايراد سخن پرداختند. بعد از پايان سخن و ارشادات ايشان، علماي استان‌هاي مختلف، از هر استان يك نفر به نمايندگي از بقيه، گزارشي از وضعيت ديني مردم و كارهاي ديني و فرهنگي ارائه نمودند كه اين جلسه تا ساعت ده شب ادامه داشت و بعد از آن نماز عشاء اقامه شد.

مولانا حسين پور صبح روز چهارشنبه به مدرسه‌ كاشف العلوم، از مدارس ديني هرات، تشريف بردند و بعد از صرف صبحانه براي موفقيت اين مدرسه دعاي دسته جمعي صورت گرفت. بعد از آن به طرف فرمانداري كَرُخ كه يكي از فرمانداري‌هاي ولايت هرات است، تشريف بردند و در جلسه دستاربندي مدرسه‌ي شهيد شيخ الإسلام كرخي حضور يافتند و به ايراد سخن پرداختند. ساعت دوازده بعد از سخنراني از كرخ به طرف هرات حركت نمودند و نماز ظهر را در مسجد مولانا عبدالرحمن جامي ادا و بعد از آن در جلسه‌ي دستاربندي دارالعلوم مولانا عبدالرحمن جامي شركت نمودند و در اين جلسه نيز سخنراني داشتند. بعد از اقامه‌ي نماز عصر بر مزار مولانا عبدالرحمن جامي حاضر شده و به قرائت فاتحه پرداختند. نيز بر مزار شيخ يحيي عمار سجستاني معروف به خواجه غلتان حاضر و بعد از آن بر مزار امام فخرالدين رازي حاضر شده و فاتحه‌ي خير نمودند.

شامگاه چهارشنبه حضرت شيخ الحديث و علمايي كه از ايران تشريف آورده بودند و علماي استانهاي مختلف افغانستان مهمان يكي از تاجرين خير هرات (حاج آقا شیرزادی) بودند كه در اين مهماني ابتدا استاد عبدالرئوف مخلص استاد دانشگاه هرات و نويسنده‌ي تفسير انوارالقرآن، خدمت شيخ الحديث خير مقدم عرض نموده و تاريخچه‌ي استان هرات را به صورت مفصل بيان نمود. سپس آقاي خليل احمد شهيدزاده نماينده مردم هرات در مجلس شوراي ملي افغانستان ضمن خير مقدم خدمت حضرت شيخ الحديث، گزارشي از اوضاع و احوال سياسي و ديني كشور افغانستان ارائه نمود و بعد از آن حضرت شيخ الحديث براي اهل مجلس و مهمانان و حاضرين توصيه و نصيحت‌هايي را ارائه نموده و دعاي خير كرد.

صبح روز پنجشنبه بعد از نماز صبح برای طلاب دارالعلوم هرات سخنرانی نمودند و سپس جهت بازديد از دارالعلوم عالي انصار بدان مدرسه تشريف بردند و بعد از صرف صبحانه در جمع اساتيد و طلاب آنجا نصيحت‌ها و ارشادهاي گرانبهايي را بيان نمودند. بعد از آن بر مزار خواجه عبدالله انصاري حاضر شده و فاتحه و دعاي خير نمودند. سپس به منظر جهاد يا تخت سفر، بلندترين نقطه‌ي شهر هرات كه از آن‌جا تمام شهر رؤيت مي‌شود، تشريف برده و سپس به دارالعلوم هرات رفتند.

بعد از اداي نماز ظهر به طرف اسلام قلعه حركت كردند و در شهرك اسلام قلعه از بخش دخترانه و پسرانه دارالعلوم امام ابوحنيفه بازديد كرده و به ايراد نصايحي چند و دعاي خير پرداختند. ساعت چهار و نيم بعد از ظهر كشور افغانستان را ترك و به طرف جمهوري اسلامي ايران حركت نمودند.

بعد از ورود به ايران ابتدا در مدرسه‌ي انوارالعلوم خيرآباد تايباد حضور يافته و در جمع اساتيد و طلاب آن‌جا به ايراد سخن پرداختند و صبح روز جمعه به تربت جام تشريف بردند و بعد از توقفي كوتاه رهسپار مشهد گرديده و از طريق پرواز هواپيمايي آسمان به زاهدان بازگشتند. در فرودگاه زاهدان مورد استقبال جمعي از دوستان و آشنايان قرار گرفته و قبل از غروب آفتاب وارد شهر گشت گرديدند.

همچنین ببینید

مصاحبه پیام اسلام با شیخ الحدیث در مورد محمد بن عبدالوهاب

پیام اسلام: آن‌چه در نشریه پیام جمعه (ش ۳۲۸، ۱۵/ ۹/ ۱۳۸۰) از شما نقل …