مولانا حسین پور: علما باید نقش راهبری خود را در جامعه به خوبی ایفا کنند

در دیدار هیأت اعزامی سایت اساس نیوز با شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور، مدیر حوزه علمیه اهل سنت عین العلوم گشت سراوان (در اوایل مرداد ماه ١٣٩۶)، ایشان بر رسالت تبلیغ دین از سوی علمای جهان اسلام تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار اساس نیوز، در این دیدار حضوری شیخ الحدیث مولانا حسین پور ضمن خوشامدگویی به هیأت سایت اساس نیوز، با اشاره به وقایع تاریخ صدر اسلام تا به امروز گفت: هدف ما نباید شخصیت‌ها باشند، بلکه هدف اصلی ذات باری تعالی است. از بدو تولد آدم علیه السلام تاکنون انسان‌های بسیاری آمده و رفته‌اند و نسل‌ها گذر کرده‌اند؛ در این میان شخصیت یک انسان نسبت به سایر همنوعان خود هر چقدر که برتر و بالاتر هم  که  باشد، نهایتاً او نیز مانند دیگران بنده‌ی الله تعالی است و از این لحاظ  تفاوتی با دیگران ندارد، لذا اگر کسی علمی را کسب کرده و به جایگاهی می‌رسد، هدف وی باید رسیدن به خداوند متعال باشد.

مولانا حسین پور افزود: امروز بزرگان دین نیز مانند پیامبران امت‌های گذشته و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم، صحابه و اولیاء واسطه هستند و انسان‌ها را به سوی الله تعالی دعوت می‌کنند؛ ولی خودشان مقصود اصلی نیستند و به آنها بیش از آن چیزی که هستند، نباید برتری بخشید و به ایشان باید در حد اشخاصی که به درجه واسطه‌گری رسیده‌اند، احترام گذاشته و به این اعتقاد برسیم که همه آنها انسان‌های بزرگی بوده و هستند و وظیفه همه ما این است که در حیاتشان از آنها هدایت و راهنمایی بخواهیم و توجهات خودمان را معطوف به الله تعالی نماییم.

مدیر حوزه علمیه عین العلوم گشت سراوان ادامه داد: نبی مکرم اسلام در حدیث نورانی‌اش می‌فرماید: علم مانند ماری است که در اقصیٰ نقاط دنیای پهناور گشته و سرانجام به سوی موطن اصلی خود باز می‌گردد؛ علم از مدینه حرکت کرد و به عراق رسید و از آنجا هم به خراسان راه پیدا کرد. البته این سرمنزل نهایی علم نبود و بعدها در سمرقند و بخارا  نیز انتشار پیدا کرده و به هندوستان رسید. این علم اکنون به مدینه بازمی‌گردد و ما بر سر راه آن قرار گرفته‌ایم. وظیفه ما این است که به اندازه ظرفیت و توان خودمان از این علم بهره‌مند شده و در راستای آن از خودمان استقامت نشان بدهیم.

ایشان درباره گرفتاری‌ها و مشکلات امروز جهان اسلام نیز گفت: از آنجا که اعمال برخی مسلمین دنیای اسلام کاملاً برای رضای الله نبوده و نیست، کشورها گرفتار بدعت شده و همانطور که می‌بینید به مشکلات زیادی گرفتار آمده‌اند. سفارش نبی مکرم اسلام در این‌باره  این است که مسلمین ابتدا باید در پی اصلاح خودشان باشند و باید به این فکر کنند چه دلایلی باعث شده که تحت سلطه بدعت‌گران قرار گرفته و آنها را بر خود مسلط کرده‌اند. مسلماً در این بین کسانی که وظیفه هدایت  و رهبری انسان‌ها را داشتند، آن طور که باید و شاید به وظایف‌شان عمل نکرده  و برمسائل دینی به شکلی که تأثیرگذار باشد، تأکید نداشته‌اند.

مولانا حسین پور افزود: اعتقاد یک مسلمان واقعی باید به زندگی ابدی باشد. در زندگی همیشگی و جاوید، نعمت‌های لازوال همراه بندگان واقعی خواهد بود. این نعمت‌های معنوی، ایمان و عمل صالح هستند که به برکت بعثت انبیاء حاصل شده‌اند. پیامبران و نعمت ایمان از نعمت‌های برتر خداوند هستند و نبی مکرم اسلام در طول ٢٣ سال دعوت درس عقاید، اخلاق، تزکیه و تعلیم کتاب و تلاوت آن را منتقل کردند.

عالم برجسته اهل سنت در پایان خاطرنشان کرد: نمازهای پنجگانه، روزه روزهای ماه مبارک رمضان، برپایی حج، پرداختن زکات و کسب و کار جهت برآورده کردن هزینه‌های خانواده، دیدار با خویشاوندان و… اینها همه روح را تغذیه و تقویت می‌کنند. علیٰ أی حال این را هم در نظر داشته باشیم که شیطان در کمین است. لذا علما باید بکوشند تا اسلام واقعی را به مردم برسانند؛ علمای واقعی در حقیقت رهبر اسلام هستند و باید آتش دین را  شعله‌ور سازند. اگر حکام کشوری جلوی فرامین خداوند متعال و سنت‌های های نبی مکرم اسلام را بگیرند، بدین معناست که آنان ایمان ندارند؛ علىٰ‌رغم اینکه خود را مسلمان پنداشته و ادعای حکومت بر کشور اسلامی را داشته باشند.

خبرنگار: طاهر جانی

همچنین ببینید

نسبت تکفیرِ شیخ محمدبن عبدالوهاب به شیخ الحدیث کذب محض است

تکفیر در سیرت شیخ الحدیث جایی نداشت در پی انتشار مطالب و کلیپ‌هایی که بر …