سخنان شیخ الحدیث در دیدار با جمعی از دانشجویان ایرانشهر

امروز (جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲)، جمعي از دانشجويان عزيز ايرانشهري كه از شب گذشته مهمان حوزه علميه عين العلوم بودند، با حضرت شيخ الحديث مولانا محمد يوسف حسين پور در مسجد جامع گشت ديدار نمودند. مولانا حسين پور در اين ديدار مختصر، ضمن خوشامدگويي به اين جوانان و ستودن همت آنان، طي سخناني كوتاه خودسازي را راه اصلاح جامعه برشمرد؛ مشروح سخنان ايشان بدين شرح‌اند:

سروران عزيز! شمايي كه در مقام دانشجويي پا گذاشته‌ايد و مي‌خواهيد جلو برويد، مسؤوليت آينده‌ي ملت به دوش امثال شما عزيزان قرار مي‌گيرد؛ زيرا جامعه‌ي اهل علم در محدوده‌ي كوچك‌تري قرار دارند و شما عزيزان در محدوده گسترده‌تري پا مي‌گذاريد. اگر خدا نخواسته شما لغزش بخوريد، جامعه لغزش مي‌خورد؛ اگر شما بر راه راست قرار بگيريد، مي‌توانيد جامعه را به طرف راه راست پيش ببريد. لذا احساس مسؤوليت اهميت دارد؛ اگر شما به فكر اين باشيد كه ما در آينده راهگشاي مردم هستيم و راه را به آن‌ها نشان مي‌دهيم و خدمتگزار آنان هستيم، لهٰذا در فكر اين هم باشيد كه چگونه آينده‌ي مردم و جامعه را پيش ببريد. لذا تا وقتي كه خودِ شخص ساخته نشود، ساختن ديگران برايش مشكل است. اوّل بايد انسان خودش را بسازد تا به ساختن ديگران برسد. اگر خدا نخواسته شما در علم و فن خود، در ديانت و تقواي خود، در مسلماني و ايمانداري خود ضعيف باشيد، ضعف شما به ديگران اثر مي‌گذارد و اگر شما پخته شويد، پختگي شما هم تأثير مي‌گذارد. لذا سعي بفرماييد كه نخست خود را به گونه‌اي اصلاح كنيد كه بتوانيد براي مردم مؤثر در بياييد و اگر نسبت به اصلاح و تزكيه‌ي خويش و ساختن خويش ـ نعوذ بالله ـ سستي و تنبلي پيش بيايد و شما ناپخته بمانيد، پس همان ناپختگي در ميان مردم آينده هم اثر مي‌كند.

خدا را شكر كه به شما احساس ديانت و ايمانداري و مسلماني را داده كه احساس مي‌كنيد كه ما مسلمانيم و مسلمانان بايد از منبع اسلامي به فكر ساختن خودشان باشند؛ پس با توجه به اين سعي كنيد در ضمن اين كه علم ظاهري را فرا مي‌گيريد، از علم معنوي و ديني آگهي‌تان كم نباشد. اگر هر دو را كنار هم به صورت توأم پيش ببريد، پس سعادت دين و دنيا هر دو براي شما حاصل مي‌گردد. اما اگر يكي را دنبال كنيد، پس پيروزي هم محدود مي‌باشد. مثلاً اگر كسي در چهارچوب مدرسه‌ي ديني باشد، به مسائل آخرت و دين آگهي پيدا مي‌كند، ولي نمي‌تواند جامعه را در حركت‌هاي امروزي رهبري كند و اگر كسي در آن طريق خود را پيش ببرد و از دين و اسلام آگهي نداشته باشد، ممكن است آخرت خود را بر باد كند.

البته ممكن است براي شما مشكل باشد كه به صورت كامل بياييد و تحصيل علوم ديني را به تكميل برسانيد، اما تا اين حد كه فرض كفايه ادا شود و روز قيامت مسؤوليت عدم آگهي ديني پيش نيايد و عبادتهاي خود را بتوانيد به نحو احسن انجام دهيد و نيز بتوانيد به اداي حقوق بندگان خدا بپردازيد، تا اين حد لازم است كه از مسائل ديني هم آگهي درستي داشته باشيد.

 خداوند متعال اين احساس و بيداري ديني شما را روز افزون كند و الله تعالى سعادت دنيا و آخرت را نصيب همه‌ي ما و شما بگرداند و شما را موفق و پيروز بگرداند.

همچنین ببینید

مصاحبه پیام اسلام با شیخ الحدیث در مورد محمد بن عبدالوهاب

پیام اسلام: آن‌چه در نشریه پیام جمعه (ش ۳۲۸، ۱۵/ ۹/ ۱۳۸۰) از شما نقل …