حكومت اسلامی بايد با پديده‌ی بی نمازی برخورد كند

شيخ الحديث مولانا محمّد يوسف حسين پور امروز (۲۷ تير ۱۳۹۴) در اجتماع پرشور مردم سراوان در مصلاي اين شهر ابتدا فرا رسيدن عيد فطر را به مردم تبريك گفت و افزود: اين لطف ويژه‌ي إلٰهي بود كه ما موفق شديم تا ماه مبارك رمضان را روزه بگيريم و شب‌ها به نماز تراويح بپردازيم؛ بسياري بودند كه از نظر مادي و پيشرفت‌هاي دنيوي از ما مترقي‌تر بودند، اما چون توفيق إلٰهي شامل حالشان نگرديد، نتوانستند از فيوضات و بركات اين ماه مبارك استفاده ببرند.

امام نماز عيد سراوان با توجه به گرماي هوا و قرار گرفتن مردم در زير تپش آفتاب، گرماي صحراي محشر را كه أَشَدُّ حَرّاً مي‌باشد، به مردم يادآور نمود و گفت: در ميادين جهاد و حركت به سوي خير و در فضاهاي مشغول شدن به عبادت إلٰهي اگر اندك حرارتي براي ما پيش مي‌آيد، بايد به خاطر امور ديني اين جزئي دنيوي را تحمل نماييم.

مولانا حسين پور در ادامه‌ي سخنانش فرمود: ماه مبارك رمضان ماه بسيار پر فيض و موسم جمع آوري طاعات و عبادات بود؛ خوشا به حال كساني كه توانستند از آن بهره‌ي كافي را ببرند و حسرتا به حال آن كه نتوانست از آن بهره‌ي كامل ببرد. خدا مي‌داند كه آيا دوباره چنين فرصتي به ما دست مي‌دهد يا راهي آخرت قرار مي‌گيريم. شايد تنها حسرت خوردن دردي را برايمان دوا نكند مگر اين‌كه اين تحسر به بارگاه إلٰهي شرف قبوليت را بيابد.

مدير مدرسه علوم ديني عين العلوم گشت سراوان حضور در ميدان مصلا را نوعي سپاسگزاري دانست كه به بارگاه إلٰهي تقديم مي‌گردد و بدين معنايند كه خدايا تو بودي كه به ما توفيق روزه‌ي روزهاي رمضان و قيام الليل شب‌هاي اين ماه مبارك را دادي. لذا از آن طرف انتظار داريم كه خداوند متعال به ما جايزه‌ي اين عباداتمان را بدهد. اگر واقعا اين موفقيت ما براي روزه‌ي رمضان و نماز تراويح از عيب و لكه‌هاي عدم قبوليت محفوظ بماند و به بارگاه إلٰهي قبول شود، زهي سعادت! و در صورت سالم ماندن عبادات ما، خداوند متعال با فرشتگان خود به گفتگو پرداخته و مي‌گويد: اي مقربين بارگاه من! پاداش كسي كه بندگي مرا به نحو احسن انجام داده و امروز جهت دريافت مزدش حاضر شده، چيست؟ كساني كه روزه را درست انجام دادند، نماز تراويح را به درستي ادا نمودند، به ذكر و تلاوت پرداختند، پاداششان چيست؟ فرشتگان در جواب مي‌گويند: اي الله! جزاي آنان اين است كه پاداششان به صورت كامل داده شود. در حديث آمده است كه پيامبر صلى الله عليه وسلم راجع به پرداخت مزد كارگر، مي‌فرمايد: مزد كارگر را تا زماني كه عرقش خشك نشده است، پرداخت نماييد. پس وقتي كه خدا و رسول به ما چنين دستوري مي‌دهند، يقيناً خود الله تعالى مزدشان را زودتر خواهد داد؛ لذا در اين‌جا به فرشتگان مي‌گويد: شما گواه باشيد كه به عزتم سوگند! مزد آن‌ها را كامل خواهم داد و گناهانشان را خواهم بخشيد و آنان را روانه‌ي جنت خواهم كرد. لذا امروز كه الله تعالى دروازه‌ي رحمت خود را گشوده تا مزد بندگانش را بدهد و به جنت رهنمون گرداند، چه سعادت و خوبيِ بزرگي است!

شيخ الحديث مولانا محمّد يوسف در پايان سخنانش به اشاره به وجوب نماز عيد از نظر اصطلاح فقهي فرق آن را با نمازهاي پنجگانه بيان نمود كه نمازهاي پنجگانه فرض مي‌باشند و اهميت آن‌ها از نماز عيد بالاتر و برتر است و فقط نماز وتر با نماز عيد برابري مي‌كند. وي افزود: فرق در ميان نماز فرض و نماز واجب اين است كه اگر كسي نماز فرض را انكار كند، مرتد شده و از دايره‌ي اسلام خارج مي‌گردد و منكر واجب چنين نيست. ايشان با اشاره به اهميت فوق العاده‌ي نمازهاي فرض گفت: اگر كسي منكر نماز فرض نباشد، اما از روي سستي و تنبلي آن را رها كرده است، در اين صورت وظيفه‌ي حكومت اسلامي است كه با تاركين نماز برخورد شديد نموده و حتى آنان را به زندان بيفكند تا توبه نمايند.

وي همچنين استماع خطبه‌ي عربي را بعد از نماز عيد سنت دانست و نسبت به دعاي بعد از خطبه گفت: اين دعا الزامي نيست؛ اما چون در اجتماعات بزرگ كه بندگان مختلفي حضور دارند، اميد قبولي دعا مي‌رود اگر دعا شود مناسب است، باز هم نشستن براي آن لازم نيست. هم‌چنين در عيدگاه يك ديگر را بغل كردن و حلاليت طلبيدن كه به صورت يك رسم در آمده است، اگر واقعاً مسلماني بر مسلمان ديگر و حتى نسبت به غير مسلماني حقي دارد، بايد آن را ادا نمود و حتى حقوق حيوانات را هم بايد ادا كرد؛ چرا كه خداند از حقوق خويش در گذر مي‌كند، اما حقوق ديگران را به خودشان واگذار كرده است.

مولانا حسين پور در پايان سخنان خويش از اختصاص دادن روز عيد و جمعه براي زيارت قبور انتقاد كرد و با اشاره به حديث: «زُوْرُوا القُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الآخِرَةَ»، گفت: هميشه بايد به قبرستان‌ها سر بزنيم و به ياد رفتگان باشيم كه آنان نيز روزي همانند ما زندگي داشتند.

همچنین ببینید

در جمع طلاب و علمای خواف: شهیدی با گریه بر نمی‌گردد، بکوشید تا شهیدی‌ها پدید آید

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور، مدیر عین العلوم گُشت و دبیر کل شورای …