حرکت‌های امروزی به ما هشدار می‌دهند که دین و مذهبمان را حفظ نماییم

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعَلَّمَهُ.» [صحيح البخاري: ۵۰۲۷]

انسان بر همه‌ي مخلوقات مزيت و شرافتي دارد؛ چه به صورت كلي يا به صورت جزئي، اين را ما و شما مي‌دانيم كه برگزيده‌ي همه‌ي مخلوقات، جناب محمد مصطفىٰ ـ صلى الله عليه وسلم ـ آن شخصيت و دوست خدا كه الله تعالى به خاطر او اين كاينات را آفريد، شرف و برتري‌اش از ملائكه هم مسلّم است. سعدي ـ رحمة الله عليه ـ مي‌فرمايد: برتري جناب نبي اكرم ـ صلى الله عليه وسلم ـ در شب معراج مشخص شد كه وقتي بالاتر از آسمان هفتم به جناب نبي اكرم ـ صلى الله عليه وسلم ـ اجازه رسيد كه در بارگاه الٰهي شرفياب شود، جبرئيل ـ عليه السلام ـ هم نتوانست همراه ايشان بالا رود:

بدو گفت سالار بيت الحرام /٭/ كه اي حامل وحي برتر خرام
بگفتا فراتر مجالم نماند /٭/ بماندم كه نيروي بالم نماند

اما افتخار ما و شما هم بر همين چيز است كه آن شخصيت، مانند ما بشر و انسان بود؛ لهٰذا برتري انسان از ملائكه هم به بارگاه الٰهي به اثبات رسيد و اين برتري‌اي كه به جناب نبي اكرم ـ صلى الله عليه وسلم ـ رسيد، از آن‌جا بود كه الله تعالى ايشان را مورد وحي خويش قرار داد و وحي بر ايشان نازل شد. گويا به خاطر اين‌كه آن‌حضرت صلى الله عليه وسلم حامل وحي قرآن مجيد و پياده كننده‌ي آن بود، از اين جهت به بارگاه الٰهي شرفِ قبوليت، برتري و مزيتي را حاصل كرد كه ملائكه هم نتوانستند به آن دست يابند. پس اگر ما امت محمّدي ـ على صاحبها الصلاة والسلام ـ هم به پيروي و اتباع از ايشان بتوانيم خدمت قرآن مجيد را به جا بياوريم و بتوانيم به آن ارزش دهيم و علم آن را دريابيم و سپس بر علوم قرآني عمل كنيم، خداوند متعال ما را هم به نظر محبوبيت و پسنديدگي مي‌نگرد و ما را هم به بارگاه خود قبول مي‌فرمايد. حافظان قرآن را پيامبر خدا صلى الله عليه وسلم مي‌فرمايد كه الله تعالى به اين شرف مشرف مي‌كند كه: «إقرأ وارتق فإن منزلك آخر ما تقرأُ» [سنن أبي داوود: ۱۴۶۴]؛ قرآن را بخوانيد و درجه به درجه بالا برويد و هر جا كه قرآن را تمام كرديد، همان جاي شماست.

پس نبي اكرم صلى الله عليه وسلم كه مورد وحي الهي قرار گرفت و الله تعالى ايشان را به وحي خويش مفتخر گردانيد، مقام ايشان از بقيه‌ي مخلوقات و حتى از بقيه‌ي انبيا ـ عليهم الصلاة والسلام ـ هم به همين حيثيت بالاتر قرار گرفت و امت محمدي، چه زن چه مرد، هم از آن جايي كه پيرو نبي اكرم ـ صلى الله عليه وسلم ـ قرار گرفتند و دارند علم ايشان را دريافت مي‌نمايند و مي‌خواهند همان علم را در دنيا انتشار دهند و مردم را به طرف آن دعوت دهند و نيز بر اين علم عامل گردانند، ايشان هم به عنوان وارث پيامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ به مقام بسيار بزرگي نايل مي‌شوند؛ به شرطي كه موافق به آن‌چه پيامبر ـ صلى الله عليه وسلم ـ امر فرموده، عامل قرار گيرند.

پس ما به شما سروران و بزرگواراني كه در پي تأسيس مكاتب قرار گرفته‌ايد و اين مكتب‌هاي قرآن را رواج داده‌ايد و فرصتي ايجاد كرده‌ايد كه دختران ما بيايند و قرآن را ياد بگيرند و بعد قرآن را به ديگران ياد دهند و بر آن عامل باشند، اين حركت بسيار ارزشمند و والايي است چون كه اوّلين مربي فرزندان ما، مادر است اگر مادر دين‌دار باشد، فرزند خود را دين‌دار بار مي‌آورد و اگر خداي نخواسته مادر از دين دور قرار گيرد، فرزند هم دور قرار مي‌گيرد. پس اگر دختران ما دين‌دار و عالم باشند و علم صحيح و درست را ياد بگيرند، هرگاه كه در نقش مادر قرار بگيرند، فرزندان خود را دين‌دار و خداپرست بار مي‌آورند؛ گويا سنگ بنيادين و اساسي اين است كه مادر متدين باشد. پس اگر ما نسبت به دختران كوچك خود در مرحله‌ي اوّل برنامه‌ريزي نكنيم و آن‌ها را دين‌دار به بار نياوريم، در آينده خطر خرابي نسل و از بين رفتن آن احساس مي‌شود.

پس اين‌كه شما توجه نموده‌ و مكاتب دخترانه را نخست برنامه‌ريزي كرده‌ايد، كار بسيار به جا و اساسي‌اي است و اميدواريم كه در كنار مكاتب دخترانه، مكاتب پسرانه نيز ايجاد شود و دانش آموزاني كه يك وقت خود را در مدارس دولتي درس مي‌خوانند، در شيفت ديگر به آموزش مسائل ديني مشغول شوند و دين‌دار بار بيايند، هم دين‌دار باشند و هم دنيادار و هم در اجتماع به فعاليت مشغول باشند. اگر ما آنان را به طرف دين نكشانيم و دين‌دار بار نياوريم و تنها به طرف دنيا بروند، امكان دارد كه دنيا به تنهايي باعث خرابي بگردد؛ بايد سعي و كوشش فرزندان و نوجوانان ما بر اين باشد كه دين را ياد بگيرند و آموزش آن را براي نسل آينده‌ي خود پيش بيني كنند.

امروزه بيداري اسلامي‌اي در دنيا در حال حركت است و همه جا به خاطر دين و اسلام در حكومت‌ها برخوردهايي انجام مي‌گيرد، همه به ما هشدار مي‌دهند كه دين و مذهب خود را حفظ نماييم و كوشش نماييم و بالاترين كوشش همين است كه فرزندان خود را ديندار بار بياوريم تا در آينده‌اي نزديك شاهد اين باشيم كه منطقه‌ي ما بيش از داراي افرادي دين‌دار، زاهد و عابد باشد. مخصوصاً پدران بزرگوار، ريش سفيدان و معتمدين بايد به اين طرف توجه داشته باشند كه ما مذهب و دين خود را حفظ مي‌نماييم و در روز قيامت به بارگاه جناب نبي اكرم ـ صلى الله عليه وسلم ـ با سفيدرويي ملاقات كنيم و به ايشان بگوييم: آن‌چه وظيفه‌ي ما بود و الله تعالى به ما توفيق داد، انجام داديم.

سخناني چند در ديدار با اساتيد و طالبات مكتب كلاوي، هرمزگان (۸ /۱۲/ ۹۲)

همچنین ببینید

در جمع طلاب و علمای خواف: شهیدی با گریه بر نمی‌گردد، بکوشید تا شهیدی‌ها پدید آید

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین‌پور، مدیر عین العلوم گُشت و دبیر کل شورای …