بایدها و نبایدهای فعالیت رسانه‌ای از زبان «شیخ‌ الحدیث»

کمتر سخن می‌گوید و بیشتر گوش می‌دهد و از آن بیشتر فکر می‌کند. در خانه‌ای ساده و کوچک زندگی می‌کند و هیئت ظاهری‌اش نیز ساده و بی‌تکلف است. شمرده‌شمرده و پس از فکر و مکث‌‌های مدید گوهرافشانی می‌کند. عالم کم‌نظیر و عارف بی‌بدیل شیخ‌ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور – حفظه‌ الله ورعاه – علاوه بر تخصص و تبحر در علوم مختلف اسلامی و تدریس کتب حدیثی، یکی از علمای آگاه به مسائل روز و صاحب‌نظر در مسائل مربوط به جامعه امروزی نیز هست. اواخر آذرماه سال جاری جمعی از کارمندان پایگاه اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران، سنی‌آنلاین، به دیدار ایشان رفتند. ایشان در دیدار مذکور ضمن تحسین و تمجید فعالیت‌های رسانه‌های این قبیل پایگاه‌های خبری – تحلیلی با محوریت دین و دانش، به نکاتی ارزشمند در خصوص بایدها و نبایدهای فعالیت رسانه‌ای دین‌مداران و اهل علم اشاره کرد.

خدا را در نظر بگیرید

مولانا حسین‌پور پس از درخواست مهمانان‌شان برای نصیحت و اندرز، اظهار داشت: در هر کاری خدا را در نظر بگیرید. با اخلاص و للهیت کار کنید. در این حرفه باید از شهرت‌طلبی و پخش آوازه پرهیز کرد. اهل علم همواره عاجزی خود را در مقابل خدا اظهار کنند و خوشحال باشند که الله تعالی از آنان کار می‌گیرد.

وی در بخشی دیگر از اندرزهای خیرخواهانه و آگاهانه‌شان، خطاب به اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: نگاه رسانه‌ها به نیازهای جامعه باشد. باید تشخیص بدهید که نیاز جامعه چیست؛ سپس حسب نیاز جامعه فعالیت صورت بگیرد. تحولات روز را در نظر داشته باشید. دارو بدون درد بی‌فایده و بی‌ارزش است. دارو نیز تلخ نباشد. عامه‌ی مردم مانند طفل هستند و همیشه دنبال شیرینی؛ چیزی که برایشان مضر و زیان‌بار است. احکام الهی بر اساس مصلحت‌هایی هستند و بیان آنها باید به شیوه‌ای مناسب باشد.

سخنان ما منطقی و عقلانی باشند

مدیر مدرسه‌ی دینی مشهور و محبوب ”عین‌العلوم“ گُشت سراوان، در ادامه‌ی سخنان ارزشمندش در جمع کارمندان «سنی‌آنلاین» و «سنت‌آنلاین» بیان داشت: مردم در مورد احکام معاملات و چگونگی عبادات نیاز به راهنمایی دارند. بیان مسائل باید تحقیقی و مستدل باشد تا پذیرش آن برای مخاطب آسان گردد. مردم نقل قول از فلان استاد و… را نمی‌پذیرند.

وی همچنین تأکید کرد: فعالیت رسانه‌ای همراه با مدارا باشد؛ زندگی ما زندگی مکّی است نه مدنی! لذا سخنان ما باید منطقی و عقلانی باشند.

اصحاب مدارس از فعالیت رسانه‌ای غافل نباشند

شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف در پاسخ به پرسشی پیرامون اهمیت فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی و نشریات، و ورود مدارس دینی در این وادی، خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های رسانه‌ای یک فرض کفایه است. اصحاب مدارس نباید تغافل نشان دهند. اکتفا به سبک قدیمی شاید برای خودِ اصحاب مدارس مفید باشد، اما برای جامعه نفعی ندارد. مردم به همان سویی می‌روند که جهان می‌رود؛ اگر ما به آن سمت توجه نکنیم و نسبت به آن آگاهی نداشته باشیم، خارج از رده محسوب می‌شویم.

تهیه و تنظیم: عبدالحکیم شه‌بخش/ سنی آنلاین

همچنین ببینید

زبان و فرهنگ بلوچی از دیدگاه شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور

امروز می‌خواهم دربارهٔ مردی بنگارم که نمونه‌ای کامل بود؛ هرگاه خواستم قلم به دست بگیرم …