صلح و سازش بين سه تيره از طايفه رئيسی با حضور شيخ الحديث

photo_2016-04-24_09-01-11شیخ الحدیث مولانا سید محمّد یوسف حسین پور عصر روز شنبه (۴/ ۲/ ۱۳۹۵) در مراسم صلح و ادای سوگند بین چند تیره از طایفه ”رئیسی“ حضور یافت. در این مراسم كه سرهنگ پودینه فرمانده سپاه سراوان و علما و ریش سفیدان شهر جالق حضور داشتند، سه پرونده‌ی قتل مختومه اعلام گردید.

حضرت شیخ الحدیث طی سخنانی خطاب به مردم طایفه ”رئیسی“ گفت: طایفه‌ی شما، بزرگترین طایفه‌ی منطقه است و عزت و شرافت بزرگانِ گذشته‌ی شما در اوراق تاریخ ثبت است؛ اما حوادثی كه در میان شما پیش آمده‌اند، بسیاری از مردم را نسبت به شما بدگمان كرده است كه انسان‌های شرافتمند باید در چنین پیشامدها مقداری در قلب و جبین خود احساس ناراحتی كنند و تلافی آن را به گونه‌ای انجام دهند كه لكه و داغ گذشته از جبینشان دور شود.

مدیریت عین العلوم گشت افزود: الله تعالى می‌فرماید: شما با طرف‌های درگیر خود به گونه‌ای پیش بیایید و از خود دفاع كنید كه از این به بعد، در میان شما و طرف مقابل، جز محبت چیز دیگری باقی نماند. سعدی همین آیه را چه زیبا ترجمه كرده است:

/بدی را بدی سهل باشد جزا/

اگر كسی بدی كند، در طرف مقابل بدی كردن آسان است، اگر كسی به ما یك دشنام بدهد، ما هزار دشنام به پدر و جدّش می‌دهیم. این آسان است و این گونه دفاع، كاری زنانه است؛ كار مردان این نیست؛ كار مردان، گذشت و بخشش است. بنابراین سعدی می‌فرماید:

/اگر مردی أحسن إلى من أسا/

اگر واقعاً شما مرد هستید، پس برای كسی كه به تو بدی كرده است، نیكی كن. پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم می‌فرماید: «وَاعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَأَحْسِنْ إِلَىٰ مَنْ أَسَاءَ إِلَيْكَ»؛ هر كس بر تو ظلم كرده است، او را ببخش و هر كه بدی كرده است، برایش نیكی كن.

مولانا حسین پور خاطرنشان كرد: شما مسلمان هستید و الله تعالى می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا المُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾، مسلمانان با هم برادراند ولو اینكه برادر نسبی نباشند. اگر یكی از خراسان است و دیگری از هندوستان است، چون مسلمان‌اند، با هم برادراند. چه برسد به آن كسانی كه عموزاده و خاله زاده باشند، خویش و قوم یكدیگر باشند. واقعاً ما و شما مرگ را در پیش داریم، این جوانی و زندگانی از دست می‌رود، ما و شما در بارگاه الله تعالى حاضر می‌شویم، آیا هست چنین شخصی در بارگاه الهی جوابگو باشد؟ جواب دادن به خدا كار ما نیست. شما صد در صد بدانید كه اینجا می‌توانید جواب جناب سرهنگ را بدهید، جواب بنده را بدهید، حتى می‌توانید رهبر را جواب بدهید، اما جواب دادنِ خداوند سنگین است. پس من، به عنوان پدر شما به بارگاه الهی عرض می‌كنم: خدایا! این بندگانت كه اینجا نشسته‌اند و صلح و آشتی خویش را اظهار داشتند، صلح و صفای ایشان را قبول كن و اگر خدای نخواسته كسی از این‌ها پشت پا زد و این سوگند را شكست، خدایا او حواله‌ی توست!

این مراسم با دعای حضرت شیخ الحدیث پایان یافت.

همچنین ببینید

نسبت تکفیرِ شیخ محمدبن عبدالوهاب به شیخ الحدیث کذب محض است

تکفیر در سیرت شیخ الحدیث جایی نداشت در پی انتشار مطالب و کلیپ‌هایی که بر …